Monday 29 July 2013

Sahabat > Kawan > Musuh


Hi semua ^^ Today puasa ke 21. Harhar dah nak raya. Tak sabarnya. This year balik kampung, lama lah jugak. Yeah boleh jumpa cousin-2 aku. Kutip duit raya, main mercun. I prefer jadi budak kampung daripada Bandar sebab dekat sana aku bebas buat ape je. Haaa tu yang aku suka. Dapat duit raya aku nak beli something special. Actually , aku bukan nak cerite pasal raya semua. Nak cerite pasal bezanya kawan dengan sahabat………. Baca k baca :*

Kawan dengan sahabat tu beza. Aku ada beribu-ribu kawan tapi sahabat? Boleh kira dengan jari mungkin. Ada macam-2 jenis kawan dekat sekeliling aku. Ada yang depan aku baik macam malaikat tapi belakang aku, astagfirullahalazim. Ada yang depan aku perangai macam hantu tapi belakang aku selalu sokong aku. Ada yang gila harta (maybe), ada yang selalu cakap belakang aku. Ada yang tikam aku dari belakang walaupun kiteorang dah kawan lama dah. Memang lah sedih tapi orang macam tu memang aku tak bagi muka langsung. Orang dah pijak kita, buat ape nak baik balik? Fikir ah perasaan orang jugak, jangan jadi selfish. Ada yang happy go lucky. Ada yang bila kita senang dia ada, bila susah dia takde. Ada yang bila kita senang dia takde, bila susah dia ada. Banyak kan jenis kawan? Tapi sahabat? Sahabat ibarat adik beradik kita. Memang aku tahu aku ramai adik beradik tapi sometimes aku perlukan orang yang boleh dibawa kawan. “Ketawa bersama, Menangis bersama, Mati pun bersama”. Lebih kurang macam tu lah. Sahabat sejati mesti percaya kita 100%, I mean dia tak senang percaya cakap haters. Mungkin itu semua fitnah. Saje je nak hancurkan persahabatan aku, dengki ke ape -,- atau kurang kasih sayang? Sahabat sejati ibarat nyawa kita. Kita mesti sayang dia. Kalau dah sayang mesti selalu nak jaga dia, taknak bagi dia sakit hati and selalu bagi dia semangat just like LIFE MUST GO ON.

Aku banyak hilang kawan sekarang. Itu semua FAKE. Aku hilang sahabat, time aku darjah 2. Nama dia Zulaikha. Aku kawan dengan dia , aku sama class dengan dia (2 Cekal). Lepas habis standard 2, aku tak tahu dia pindah mana. Aku tak ingat langsung. Tapi aku harap suatu hari nanti, aku akan jumpa dia balik. I really really wish :’) Time standard 3 pun, aku hilang kawan jugak. Nama dia Siti Farhani kalau tak silap, sejak dia pindah takde ape-2 berita dari dia. Yang aku ingat, time form 1 , dia kirim salam , tu pun ada orang tolong sampaikan. Kalau tak salah, dia stay batu karang. Hey klang dengan batu karang jauh k. Tapi tak boleh buat ape-2. Ini semua takdir. Takde siape boleh ubah takdir. Betul cakap along (wawa), semua yang berlaku pasti ada hikmahnya. Aku percaya cakap dia. Okay, time aku standard 4 pun, aku hilang kawan jugak. Nama dia Nurin Jaslina. Dia pindah mana tah aku lupa ah. Even dia dah pindah tapi kiteorang still IM lagi, still contact sebab ada number dia. Teringat time dia nak pindah, fariha buat something special dekat dia. Fariha tulis lirik lagu “Ayat ayat cinta by rossa” dekat kertas then decorate bagi jadi cantik. Sweet kan? Itulah persahabatan. Standard 6 pulak, hmm bukan hilang kawan tapi orang yang aku rapat semua lain-lain sekolah. Memang lah sedih, ye lah kita dah rapat lama tetibe kena berpisah. Mula-2 memang lah okay tapi lama-2 hmm hanya Allah je yang tahu. Act aku rindu gelak dorang. Aku rindu budak-2 kelas 6 Ahmar. Teringat moment bila dorang semua cabar aku nangis bila dengar lagu “oh ibu”…. Ya Allah, memang aku menangis time tu. Really touched. Then, ledyana bagi duit. Tapi itu semua kenangan. Terlalu banyak yang aku lalui dengan dorang. Susah senang bersama, gelak tawa bersama. Tapi semua tu berubah lepas kiteorang UPSR, exam tu yang ubah semuanya. Ada yang masuk asrama, ada yang mrsm, ada yang sekolah lain, ada yang sekolah sama.

Mimin and wawa mula-2 time form 1, satu sekolah tapi sampai bulan 2 dorang pindah MRSM. Sedih gila wei. Dah tak boleh menggila dengan dorang. Teringat pasal ‘overdose’ , lawak gila. Hm dorang pandai boleh lah kata. Aku ni 50/50 je, tak pandai tak bodoh. Middle je. Okay, takpe aku terima semuanya. Aku redha tapi aku harap, suatu hari nanti aku akan jumpa dengan dorang semua tak kira lah bila-2 masa. Aku rindu dorang sebenarnya. Persahabatan antara aku dengan dorang tak akan putus. Banyak sangat benda aku lalui tanpa mereka, memang susah tapi aku langgar semua tu. Aku tak kisah asalkan hidup aku jadi sempurna.
Okay kawan pulak. Kawan memang banyak jenis. Aku tak kisah lah kalau aku kuat rahsia ke ape, tak kisah langsung. Tapi paling aku BENGANG bila aku dapat tahu orang yang paling aku percaya pijak aku, tikam belakang aku. Macam haiwan, haih menyampah aku. Ye lah, kita dah percaya orang tu then tetibe je kena tikam. Siape je yang tak marah? Memang lah aku ni hati kering tapi aku tak boleh terima semua tu.

Okay dah takde cerite dah…………………………..BYE ^^